V naší zemi je vodáctví velmi rozšířeným sportem a životním stylem a plavba na divoké vodě je dokonce disciplínou, na níž získávají naši sportovci cenné kovy na mistrovských soutěžích či olympijských hrách. Vodáci se na své plavbě po řekách potkávají s různými vodními stavbami, například s mosty, lávkami či jezy a někteří mají také štěstí proplouvat místy, kde dochází k rekonstrukci či výstavbě některých těchto staveb a mohou čilý stavební ruch pozorovat z těsné blízkosti.
Vodní stavby patří k nejnáročnějším stavebním odvětvím, pracuje tu těžká technika, která někdy vypadá až monstrózně. Jsou tu k vidění různé typy jeřábů, nakladačů, lisů, vibračních desek, nákladních automobilů včetně míchaček betonu a dalších strojů, a veškeré tyto mechanismy potřebují ke své práci strojírenskou součást, která se nazývá valivá či kluzná ložiska. K výrobě ložisek je zapotřebí speciální materiál – ložisková ocel steel 1.3505, jde o materiál, který vzniká při tavbě železné rudy s vysokým obsahem uhlíku a nižším obsahem legujících prvků a s přísadou chromu.
Po zakalení a popouštění vzniká velmi pevný, houževnatý a tvrdý výrobek s vysokou odolností vůči opotřebení, a to je přesně to, co je zapotřebí (nejen) u stavebních strojů. Považte, že tato zařízení jsou extrémně namáhána, stavební práce vyžadují manipulaci s velmi těžkými komponenty a stroje tu musí pracovat za každého počasí, vystavené letním vedrům anebo zimním mrazům. Valivá ložiska jsou běžným strojírenským výrobkem, který využívají i jiná odvětví výroby, jsou zapotřebí v automobilovém a leteckém průmyslu, v zemědělství, v chemickém a farmaceutickém průmyslu, v dřevozpracující výrobě, v úpravnách vod a na mnoha dalších místech ve výrobě či údržbě. Ložiska jsou zároveň jednou z nejstarších strojírenských komponent od doby průmyslové revoluce.